Hoe verzinnen ze het? – Jaap Toorenaar

Met Hoe verzinnen ze het? levert Jaap Toorenaar een allesomvattend overzicht af van reclame in Nederland over de afgelopen decennia. Werkelijk alle bekende kreten komen voorbij, en hij spreekt met de mensen die dit de tv-kijker allemaal ongevraagd voorschotelden. Jaap Toorenaar is zelf medebedenker van de Calvé pindakaas-commercial met Evert van Benthem en hij bedacht de slogan Een beter milieu begint bij jezelf. Ter zake kundig is hij absoluut, en hij kent de hele reclamewereld, wat bijzonder van pas komt bij het samenstellen van dit boek, wat overigens een ongelofelijk werk moet zijn geweest.

Het boek is meer dan 300 bladzijden dik en heeft een klein lettertype, maar de noeste arbeid wordt beloond, want het is de encyclopedie van de reclame geworden, een heel interessant en boeiend boek. Vaak blijkt dat slogans of beelden die jarenlang in het publieke geheugen zaten, er aanvankelijk bijna niet waren gekomen, zoals de zwanencommercials van KLM. Hoe verzinnen ze het? biedt een bijzonder kijkje achter de schermen.

Waardering: ★★★★★

Hier verkrijgbaar